Veiledende retningslinjer om fusk

UHRs arbeidsgruppe om fusk og samordning har lagt frem anbefalinger om veiledende retningslinjer om fusk for styret i UHR. Styret vedtok de veiledende retningslinjer 18. september 2024. 

  • Institusjonene må ha et bevisst forhold til hvordan de informerer studentene om eksamensreglene og hvordan de jobber med forebygging av fusk. Reglene må være tydelige og lette å finne frem til for studentene, slik at man kan forebygge flest mulig fuskesaker.
  • Studentene har plikt til å sette seg inn i reglene som gjelder for den enkelte eksamen og hva som kan være fusk eller forsøk på fusk.
  • Alle institusjoner og/eller fagmiljøer bør ha tydelige retningslinjer for bruk av KI.
  • Avdekking av plagiat er først og fremst et faglig ansvar som påligger sensorene. Den største utfordringen for samordning er faglig uenighet om hva som er fusk og hva som bare er slurv. Dermed kan grensen for når man åpner en fuskesak bli ulik. 
  • Utdanningsinstitusjonene må legge til rette for mer samordning, for eksempel bedre samarbeid på tvers av fakultet og institutter når det gjelder fusk
  • Det bør legges til rette for samarbeid mellom de faglig ansatte på tvers av utdanningsinstitusjonene når det gjelder tema som kildebruk, plagiat og avdekking av fusk. Dette kan for eksempel innebære faste møtepunkter, nasjonale veiledere eller annen form for deling av erfaring, kunnskap og praksis. Her bør UHR ta en rolle i samarbeid med institusjonene og med HK-dir.
  • Det bør også legges til rette for samarbeid mellom de administrative som arbeider med fuskesaker ved institusjonene, for å utvikle felles forståelse for regelverket.
  • Utdanningsinstitusjonene må sette av tid og ressurser både til god opplæring og kunnskapsdeling mellom sensorer og til gjennomføring av plagiatkontroll.
  • Utdanningsinstitusjonene må ha de rette verktøyene for å avdekke plagiat og tilstrekkelig hjemmel for å bruke disse.  Sikt har gjort en grundig jobb med å gjennomgå det rettslige grunnlaget og komme med anbefalinger til bruk av plagiatkontrollverktøy. Universiteter og høyskoler bør følge disse anbefalingene.
  • UHR støtter departementets vurdering om at gjenbruk av egen tekst ikke er like alvorlig som plagiat og at denne forskjellen bør få betydning for reaksjonsfastsettelsen.
  • UHR mener at det i saker som gjelder gjenbruk av egen tekst ikke bør brukes utestengelse, men at disse innleveringene kun bør annulleres. UHR mener at dette er en tilstrekkelig reaksjon som også sikrer en forsvarlig prøving av studentene.
  • For å oppnå lik praksis anbefaler UHR at det forskriftsfestes at ved urettmessig gjenbruk av eget arbeid skal reaksjonen kun være annullering.
  • UHR anbefaler en uttømmende liste i institusjonenes forskrifter om hva som kan være fusk, dvs. at begreper som eksempler og blant annet unngås. Dette for å ivareta behovet for en klar hjemmel.
  • UHRs arbeidsgruppe for fusk og samordning har utarbeidet et forslag: 
    «Følgende kan være fusk eller forsøk på fusk hvis det er egnet til å gi en urettmessig fordel:  
  • Å handle i strid med gjeldende regler for den spesifikke eksamen
  • Å bruke eller ha ulovlige hjelpemidler tilgjengelig under eksamen
  • Å presentere andres arbeid som sitt eget uten tilstrekkelig kildehenvisning eller markering av sitat
  • Å levere arbeid av praktisk eller kunstnerisk art som er laget av andre enn studenten(e) selv
  • Å levere besvarelse som er utarbeidet av andre enn studenten(e) selv
  • Ureglementert samarbeid mellom studenter eller grupper
  • Fabrikkering eller forfalskning av data 
  • Urettmessig å ha skaffet seg adgang til eksamensoppgaven før eksamen starter
  • Gjenbruk av eget tidligere innlevert arbeid som har gitt uttelling, uten å ha opplyst om dette.»

Kontaktpersoner

Ann Elin B. Andersen
Seniorrådgiver
E-post
Mobil 41 55 37 40