Veiledende retningslinjer om fuskUHRs arbeidsgruppe om fusk og samordning har lagt frem anbefalinger om veiledende retningslinjer om fusk for styret i UHR. Styret vedtok de veiledende retningslinjer 18. september 2024. Publisert 19.09.2024 10.21 Sist endret 16.10.2024 08.53 Institusjonene må ha et bevisst forhold til hvordan de informerer studentene om eksamensreglene og hvordan de jobber med forebygging av fusk. Reglene må være tydelige og lette å finne frem til for studentene, slik at man kan forebygge flest mulig fuskesaker.Studentene har plikt til å sette seg inn i reglene som gjelder for den enkelte eksamen og hva som kan være fusk eller forsøk på fusk.Alle institusjoner og/eller fagmiljøer bør ha tydelige retningslinjer for bruk av KI.Avdekking av plagiat er først og fremst et faglig ansvar som påligger sensorene. Den største utfordringen for samordning er faglig uenighet om hva som er fusk og hva som bare er slurv. Dermed kan grensen for når man åpner en fuskesak bli ulik. Utdanningsinstitusjonene må legge til rette for mer samordning, for eksempel bedre samarbeid på tvers av fakultet og institutter når det gjelder fuskDet bør legges til rette for samarbeid mellom de faglig ansatte på tvers av utdanningsinstitusjonene når det gjelder tema som kildebruk, plagiat og avdekking av fusk. Dette kan for eksempel innebære faste møtepunkter, nasjonale veiledere eller annen form for deling av erfaring, kunnskap og praksis. Her bør UHR ta en rolle i samarbeid med institusjonene og med HK-dir.Det bør også legges til rette for samarbeid mellom de administrative som arbeider med fuskesaker ved institusjonene, for å utvikle felles forståelse for regelverket.Utdanningsinstitusjonene må sette av tid og ressurser både til god opplæring og kunnskapsdeling mellom sensorer og til gjennomføring av plagiatkontroll.Utdanningsinstitusjonene må ha de rette verktøyene for å avdekke plagiat og tilstrekkelig hjemmel for å bruke disse. Sikt har gjort en grundig jobb med å gjennomgå det rettslige grunnlaget og komme med anbefalinger til bruk av plagiatkontrollverktøy. Universiteter og høyskoler bør følge disse anbefalingene.UHR støtter departementets vurdering om at gjenbruk av egen tekst ikke er like alvorlig som plagiat og at denne forskjellen bør få betydning for reaksjonsfastsettelsen.UHR mener at det i saker som gjelder gjenbruk av egen tekst ikke bør brukes utestengelse, men at disse innleveringene kun bør annulleres. UHR mener at dette er en tilstrekkelig reaksjon som også sikrer en forsvarlig prøving av studentene.For å oppnå lik praksis anbefaler UHR at det forskriftsfestes at ved urettmessig gjenbruk av eget arbeid skal reaksjonen kun være annullering.UHR anbefaler en uttømmende liste i institusjonenes forskrifter om hva som kan være fusk, dvs. at begreper som eksempler og blant annet unngås. Dette for å ivareta behovet for en klar hjemmel.UHRs arbeidsgruppe for fusk og samordning har utarbeidet et forslag: «Følgende kan være fusk eller forsøk på fusk hvis det er egnet til å gi en urettmessig fordel: Å handle i strid med gjeldende regler for den spesifikke eksamenÅ bruke eller ha ulovlige hjelpemidler tilgjengelig under eksamenÅ presentere andres arbeid som sitt eget uten tilstrekkelig kildehenvisning eller markering av sitatÅ levere arbeid av praktisk eller kunstnerisk art som er laget av andre enn studenten(e) selvÅ levere besvarelse som er utarbeidet av andre enn studenten(e) selvUreglementert samarbeid mellom studenter eller grupperFabrikkering eller forfalskning av data Urettmessig å ha skaffet seg adgang til eksamensoppgaven før eksamen starterGjenbruk av eget tidligere innlevert arbeid som har gitt uttelling, uten å ha opplyst om dette.»