Lærerutdanningskonferansen 2024: Lærerprofesjonen for fremtiden

Lærerutdanningskonferansen 2024 ble arrangert digitalt tirsdag 30. april. Her finner du presentasjonene fra konferansen

Lærerutdanningskonferansen 2024 arrangeres 30. april. Årets konferanse er digital.

 

Vi tar forbehold om endringer i programmet.

Program

09.00 Velkommen ved Hans Erik Lefdal (UHR-LU-AU) og Joanna Myhre (nestleder Pedagogstudentene)

09.05 Lærerprofesjonen for fremtiden ved professor Eva Merete Bjerkholt (USN) 

09.30 Profesjonsmeldingen ved statssekretær Ivar B. Prestbakmo 

09.50 Kommentarer 

  • ved leder av UHR–Lærerutdanning dekan Asle Holthe
  • ved Joanna Myhre, nestleder i Pedagogstudentene

10.10 Pause (deltagerne logger inn i parallellsesjonen de er påmeldt)

10.25: Parallellsesjoner med presentasjoner av eksempler fra lærerutdanningene

Barnehagelærerutdanningen Grunnskolelærerutdanningene Lektorutdanning og PPU-A LUPE – PPU-Y – Yrkesfaglærerutdanning 
Leder: Karin Lilletun (UiA)Leder: Lin Ramberg (HiØ)Leder: Helene Hauge (NTNU)Leder: Laila Fauske (USN)

10.25–10.30
Velkommen til sesjonen/Karin

10.30–10.55
Kommentar til profesjonsmeldingen. 

Profesjonsmeldingen sett i lys av rapporten «Barnehagelærerrollen i et profesjons-perspektiv»

Professor Kjetil Børhaug UiB

10.55–11.40
Eksempler fra barnehage-lærerutdanningene

10.55–11.10
Profesjonsuke og profesjonssamtale

UiS
Vigdis Eidsvåg og Kjersti Lønning Velde 

11.10–11.25
Simulering som profesjonsretting i lærerutdanningene.

Et BLU/GLU samarbeidsprosjekt
Torhild Lillemark Høydalsvik Høgskulen i Volda, Merete E. Lunde og Beate Lund HIØ 

11.25–11.40
Litterær leikverden som metode i barnehagelærer-utdanninga

USN
Åse Lund
Anne Line Bjerknes 

10.25–10.30 
Velkommen til sesjonen/ Lin

10.30–10.45
Helhetlig seksualundervisning i lærerutdanning

NTNU
Espen Hoff 
Stine H. Bang Svendsen 

 10.50–11.05
VR, utviklingssamtaler og profesjonsdanning 

HINN
Ingeborg Amundrud 
Dorthe Hagen 

11.10–11.25
Praksisbaserte masteroppgaver – et trepartssamarbeid 

OsloMet
Tuva Bjørkvold

11.25–11.40
Hva skjer når førsteårsstudenter får ansvar for å undervise førsteklassinger etter bare tre uker? 

UiS  
Hanne Egenæs Staurseth 
Ingri Jølbo 

10.25
Velkommen til sesjonen/Helene 

10.25–10.40
Undervisning i kontroversielle tema

Marie von der Lippe (UiB)

10.40–10.55
Profesjonsrelevans i lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag

Arne Sørensen (NORD)

10.55–11.10
Analyse av fremtidens lektorrolle for å gjøre pedagogikk-emnet mer profesjonsrelevant

UiT
Merete Saus 

11.10–11.25
Kontaktlærerrollen – brobygging mellom campus og praksisskole

NTNU
Kristina Karlgård 

Juliette Boks-Vlemmix 

11.25–11.40
Bruk av video i lærerutdanning: En praksisbasert lærerutdanningsdidaktikk

UiO
Inga Staal Jenset
Katrine Nesje  

 

Kl.10.25–10.30 Velkommen til sesjonen/ Laila

10.30–10.45
Demokratiske forskningspraksiser for mer demokratisk praksisopplæring?

Aksjonsforskning med praksistriaden i NIHs LUPE

Regine Haraldsen (NIH)

10.50–11.05
Profesjonsfelleskap – samarbeid om verksteder i lokale praksisskoler- LUPE 

USN
Morteza Amari 

11.10–11.25
KI i profesjons-perspektiv: muligheter og utfordringer i bildeskapende læringsprosesser -LUPE

TKD OsloMet
Kari Saasen Strand 

11.25–11.40
Refleksjon i erfaringsbasert læring, med forankring i yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk - PPU-Y

LUI OsloMet
Petter Gulbrandsen

Marie Syverstad 

 

11.40 Pause (deltagerne går ut av parallellsesjonen og inn i plenumssesjonen igjen)

11.45 Utfordringer og muligheter for lærerutdanningene som profesjonsutdanning  ved professor Lise Sandvik, NTNU

12.00 Avslutning ved Hans Erik Lefdal og Joanna Myhre

Tid: Tirsdag 30. april kl. 09.00–12.00
Sted: Digitalt (Zoom)

Kontaktpersoner

Dagny Kristine Johnson Hov
Seniorrådgiver
E-post
Mobil 91 37 11 23