Bærekraftige energiløsninger for UH-sektoren

Forfatterne av denne rapporten, Energigruppen, nedsatt av UHR i 2023, har kartlagt ulike energistøtteordninger og mer bærekraftige energiløsninger for UH-institusjonene. 

De omfattende klimaendringene utgjør en global trussel og alle må bidra, innenfor sitt felt, med det de kan. Her har universitets- og høyskolesektoren et særlig ansvar. Institusjonene i sektoren  forsker på løsninger for å løse klimakrisen og utdanne  nye generasjoner som vil måtte leve i en tid med store menneskeskapte klimaendringer. 

Arbeidsgrupper

UHR-administrasjonen oppnevnte høsten 2023 et arbeidsutvalg som skulle komme med forslag til medlemmer av to arbeidsgrupper: Én gruppe som kartlegger støtteordninger og diskuterer håndtering av energiutgiftene til UH-institusjonene, Energigruppen, og én som går i dialog med Statsbygg for å styrke samarbeidet mellom Statsbygg og UH-institusjonene, Statsbygg-gruppen. 

Mandat

Denne rapporten omhandler arbeidet fra Energigruppen. Energigruppen er bedt om å kartlegge ulike energistøtteordninger og diskutere mer bærekraftige energiløsninger for UH-institusjonene med fokus på følgende områder: 

  • Identifisere ordninger som allerede finnes for energistøtte og vurdere om disse egner seg for UH-institusjonene. 
  • Innhente aktuelle eksempler og beskrive situasjoner der ordninger for energistøtte har blitt brukt. 
  • Vurdere om dagens støtteordninger for energieffektivisering/ grønn omstilling er tilpasset UH-institusjonene/offentlige virksomheter. 
  • Foreslå ordninger og diskutere tiltak som kan sette UH-institusjonene/ offentlige virksomheter enda bedre i stand til å jobbe med grønn omstilling og mer bærekraftig drift av UH-institusjonene. Dette kan også innbefatte midler til FoU og tilgang til (ev. nye) støtteordninger på området.  
  • Bruke arbeidet som utgangspunkt for et møte mellom UHR og Kunnskapsdepartementet og eventuelt andre departement. 
  • Ser gruppen at det er justeringer som bør gjøres i mandatet underveis i arbeidet, står gruppen fritt til å gjøre det.

Les hele rapporten. (PDF, 9 MB)